کد مطلب:211240 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:209

امام صادق با پدرش
پس از رحلت امام زین العابدین جعفر بن محمد یك ملكات راسخه ای در فضیلت نفسانی یافته بود كه سرمایه او از جهت دین و تقوی گردید و اگر از تربیت ربوبی صرف نظر كنیم كافی است كه بگوئیم جعفر بن محمد در كنار عواطف و ادب جدش تربیت یافت و در كمال رشد و نشو و ارتقای اخلاقی قرار گرفت و در همان سن بلوغ جوانی بود كه كهن سالان از محضرش درس ادب نفس فرامی گرفتند و با خردسالی سالخوردگان در ساحتش زانوی ادب به زمین می زدند.

این سرمایه ایمان و عقیدت و زهد و تقوی با بیست سال دیگر كه با پدرش در مهد امامت و آغاز مكتب باقری قرار گرفت علم و دانش را شكافت و شاخه های علوم را تجزیه و تحلیل نمود و علم را به عمل و دانش را با بینش و فضیلت را با اخلاق به هم آمیخت.

بیست سال بحث و تحقیق و تتبع و كاوش در تفسیر و تأویل آیات و تعبیر و تحقیق در حدیث و افاضات سایر علوم ریاضی و طبیعی در سایه بیان آیات قرآن یك سرمایه دیگری برای امام صادق علیه السلام ذخیره كرد كه اگر از مقام امامت و صفوت و برگزیدگی و برازندگی آنها صرف نظر كنیم همین دوره 15 ساله تربیتی زمان جدش و بیست ساله آموزش و پرورش پدرش كافی بود كه با قابلیت استعداد و شم علمی وحدت و شدت ذكاوت و ذهن به حد كمال علم و ادب رسیده باشد و در عصر خود بزرگترین قهرمان علم و دانش گردد.

چنانچه در كتاب زندگانی امام محمدباقر علیه السلام نوشتیم تحولات اقتصادی و مشكلاتی كه قهرا در فترات و تحولات انقلابات سیاسی پیش می آید اوضاع و احوال فرد و جامعه را پیرو آن انقلابات می نماید خاصه در یك شهری كوچك و یك محیطی روحانی كه منشأ حركت فكری و استقلال حكومتی و ایجاد سلطنتی گردیده شهری مانند طیبه كه چندین هزار مردانی بزرگ مانند سلمان و اباذر - مقداد و عمار و غیره پرورش یافته اند اكنون در تحول سیاست دو خاندان امویه و عباسی تحت تأثیر اقتصادیات قرار گرفت و خاصه شهری كه چند بار قتل عام و غارت شده بود همه مردم آن فقیر و بی بضاعت و رنج دیده و تعب كشیده و مصیبت زده بودند ابواب لعن و طعن و نفرین بود كه به سوی شجره ملعونه و خاندان آل ابوسفیان و آل مروان فرستاده می شد در چنین شرایطی امام محمدباقر علیه السلام شروع به نشر علم و دانش كرد و اداره امور فقرا و خاندانهای بی بضاعت و واردین طلاب علوم و فضیلت را به عهده گرفت و با شرایط سختی از جهت معیشت و تربیت جسم و جان مردم مدینه مواجه گردید و امام جعفرصادق علیه السلام



[ صفحه 27]



در كارهای پدر معاون و جانشین و عامل مؤثری بود كه به همه این اوضاع و احوال شاهد و ناظر گردید از یك طرف می خواست مردم را از چنگ فقر و قحطی و گرانی و تنگدستی نجات بخشد از یك طرف نفوس و ارواح آنها را به تربیت مذهبی پرورش دهد و افق فكر آنها را روشن ساخته به سعادت و كمال لایق خود بالا برد - این دو جبهه از مسائل مشكل محیط آن عصر بود كه امام صادق علیه السلام در نهایت رشد عقلی و علمی خود عامل غیر مستقیم این كار بود.